Skip to main content

Winkelmand

“Ik heb het druk, ik red het niet om af te spreken.”
“Ik neem later wel wat ‘tijd voor tijd’ op, eerst moet dit af.” Dit zijn uitspraken die eruit floepen zonder er bij stil te staan. Maar hebben we dan echt te weinig tijd?

Als we op school of aan het werk zijn, wordt er een hoop van ons verwacht. Van tussentijdse of SE toetsen, voldoende aanwezigheid tot aan in hoeverre vindt men dat je presteert.

Velen die continue bloot staan aan spanning of stress raken vanzelfsprekend het plezier kwijt in de dagbesteding, omdat het vaak niet langer uit gaat van wat we goed doen, maar hoe we onszelf kunnen versnellen, verbeteren of door kunnen ontwikkelen.

En dan raak je na enkele maanden, soms jaren, uit je gezonde balans. We zien dit in veelvuldige getallen bij jongeren en jongvolwassenen steeds vaker oprakelen.

Maar hoe kunnen we dit voorkomen? Dat is vaak de vraag die we ons steeds stellen, want we willen helemaal niet uit balans raken, toch?!

4 Direct toepasbare tips om voldoende* balans te houden:

  1. Zeg minder vaak ‘ja’ – houd je bezig met hetgeen wat er voor jou of je werkzaamheden toe doet. Het leren aangeven van een grens is zo ontzettend van waarde; voor jezelf, maar ook voor de persoon tegenover je. Zo voorkom je een giga to-do lijstje én teleurgestelde gezichten.
  2. Geef sommige taken uit handen – je bent geen duizendpoot en dit hoeft men ook niet van je te verwachten. Bijvoorbeeld thuis; geef de kids een extra taak en beloon ze in het weekend met een extraatje. Een win-win, al zeg ik het zelf.
  3. Ben je een persoon die alles perfect wilt doen? – sluit dit idee af. Niets is perfect en dat zal het ook nooit worden. Sterker nog; als je jezelf dwingt om alles perfect te willen doen, wijs je jezelf 101x harder af. Why? Je doet dingen met toewijding, niet alsof je hele leven er vanaf hangt.
  4. Bouw een digitaal limiet in je agenda – en beleef de wereld eens vanaf de offline kant. Niets is zo stressvol alsmaar 24/7 online mee te draaien met de feed op alle socials én offline je leven op orde te moeten houden. Geef jezelf een limiet. Maximaal 2 uur bijvoorbeeld op bepaalde kanalen. Dit kan heel eenvoudig; (ook handig onder je moms&dads onder ons! ;))
    Hier een handleiding om het in te stellen

    *je hebt het immers nooit geluk om altijd in balans te zijn 🙂

>> Ben je nieuwsgierig geworden naar de mentale gezondheid, alle ins en outs rond overspannen raken van school, vrienden en opvoeding? Het UMC heeft een onderzoek uitgevoerd naar de mentale gezondheid van jongeren. Lees hier meer